
1 
 

 

Testimony of 

Mr. Negussie Mengesha 

Director, Voice of America Africa Division 

Before the House Foreign Affairs Subcommittee on Africa, Global Health,  

Global Human Rights, and International Organizations 

May 9, 2018 

 

Chairman Smith, Ranking Member Bass, members of the subcommittee, thank you for the 

opportunity to testify today.  I am the director of the Voice of America (VOA) Africa Division—

a division that reports in fifteen languages and reaches more than 68 million Africans each week 

on television, radio, and digital platforms.  

The Voice of America is the largest of five media networks under the Broadcasting Board 

of Governors (BBG), the U.S. agency responsible for providing news and information to overseas 

audiences who lack access to independent or uncensored international, regional, and local media.  

VOA is the only BBG network in sub-Saharan Africa.  We connect the continent with the United 

States through professional journalism, in accordance with the VOA Charter, but we also serve an 

additional authorized purpose of providing Africans with an independent voice in media. 

I am going to focus my remarks today on our work in Burundi and the closing space for 

free speech in that country.  I do not come to you as a policy expert or diplomat; I am a journalist.  

And in this profession I seek to find and report on the truth.  I started my journalism career in 1966 

in Addis Ababa, Ethiopia, and was forced to flee my country in 1980 during conflict.   I have seen 

the value of a free press in times of political turmoil and conflict, and I’m grateful to have the 

opportunity to share the experience of VOA in Burundi.   

Burundi is one of the poorest countries in the world.  Since unrest erupted in 2015, more 

than 400,000 Burundians have fled the country—many to the Nyarugusu, Nduta and Mtendeli 

refugee camps in Tanzania.  Burundi’s capacity to support a free press also has been significantly 

weakened by violence and political instability.  Reporters Without Borders ranks the country 159th 

out of 180 countries on the World Press Freedom Index.  Freedom House reports that at least 100 

journalists have fled the country since 2015.  Well-known journalists have been intimidated.  

Media outlets that have been allowed to stay open have had to toe a careful line, most often through 

self-censorship.   

VOA’s status as an international broadcaster has allowed it to remain independent, and the 

editorial firewall granted by Congress in our founding legislation has been critical to maintaining 

our credibility.  While VOA also broadcasts in AM, shortwave, television and on digital platforms, 

FM radio is by far the most popular means of reaching people.  BBG owns the radio transmitters, 

and through a country-to-country agreement, the government of Burundi provides access to their 

radio towers and permission (a license) to broadcast on certain FM radio frequencies in the country. 



2 
 

We currently have two local dedicated FM stations—95.2 FM in Manga Hill and 94.9 FM in 

Bujumbura.   On Manga, the tower belongs to government and we share an antenna with Radio 

Scolaire (School), a local station. In Bujumbura, the tower and antenna belong to the government.   

In December 2017, the President of Burundi, Pierre Nkuruziza, announced that he was 

calling for a referendum to amend the constitution increasing the presidential term from five to 

seven years, and allowing himself to stand for re-election.  If the referendum succeeds, he will be 

eligible to sit as President beyond 2030.  He has been President since 2005. 

On Friday, May 4—one day after World Press Freedom Day—VOA was informed at a 

press conference in Bujumbura that our broadcasts and BBC’s would be suspended for six months, 

effective May 7.  Radio France was given a warning.  The Conseil Nationale de la Communication 

(CNC)—the government’s media regulatory body—claimed that this suspension was in response 

to “biased reporting” and cases in which the radio services interviewed people with arrest 

warrants.    

This suspension comes two weeks before the referendum on May 17, and it was a complete 

shock.  For a number of years, the government has pushed VOA to agree to a set of conditions that 

would have prevented its reporters from saying anything critical about the government or ruling 

party or politicians, and thus preventing VOA from reporting independently or fairly on the state 

of politics in Burundi.   This suspension—coupled with the naming of BBC and Radio France—

has raised a new level of concern about the lengths to which the government will seek to censor 

VOA.   

BBG and VOA sprang into action to address the prospect of losing our FM stations and 

more three million audience members.  BBG’s Office of Technology, Services and Innovation—

which supports all VOA transmissions—arranged for extra shortwave broadcasts to accommodate 

new programming.  Shortwave transmissions allow for cross-border reach, although currently they 

are not as popular as FM or AM radio.  VOA began to run frequent promos on our FM stations to 

educate listeners about shortwave alternatives in the event we were taken off air.  We replaced our 

regular pre-recorded Saturday and Sunday wrap-up news shows with live 30-minute newscasts.  

VOA Director Amanda Bennett issued a public statement expressing dismay by the CNC decision 

to deprive Burundi citizens of a trusted news source. 

Our reporters also immediately jumped on this story, and it was covered widely through 

the Africa Division’s language services.  The Central Africa service launched two new digital 

products on its website as well as covering the story on Facebook and Twitter.  On Friday, during 

our popular live call-in radio show Murisanga, we interviewed the legal advisor to the CNC, 

Gabriel Bihumugani, who stated that the decision to suspend VOA was not final and could be 

appealed in court.  His comments suggested there may be a solution to the May 7 shutdown, and 

the BBG immediately engaged the State Department to seek diplomatic support.  I would like to 

express my gratitude to the State Department, US Embassy Bujumbura, and Ambassador Anne 

Casper for their efforts to assist VOA.  Previously, the Embassy has been engaged on behalf of 

BBG and VOA, and we remain grateful for its assistance.  



3 
 

On Sunday, the chairman of the CNC, Karenga Ramadhan, also appeared on VOA’s call-

in show.   He claimed that VOA had violated its agreement with the government by using 

frequencies of a local station that had been suspended previously.  The host of the show and others 

calling pushed back on this assertion, questioning how this could happen. 

Unfortunately, the government followed through with its announcement.  Our stringers 

throughout Burundi reported that VOA’s FM frequencies were suspended Monday morning.  

Portions of northern Burundi and eastern Burundi are receiving some FM signals from other 

transmitters across the border.  BBG’s technical monitors report that the shortwave signals are 

being received, although shortwave will never be as clear as FM, particularly in urban areas. 

We are committed to addressing the concerns of the government without sacrificing our 

editorial independence or journalistic standards.  We are also watching this situation carefully for 

the safety of our journalists and their families.  Previously, our journalists have been threatened in 

Burundi, and we have needed to evacuate five journalists over the past several years, with the most 

recent evacuation occurring during the end of 2017.   We have contingency plans in place, if the 

need should arise. 

The closure of our FM stations in Burundi will be a significant loss to the citizens of that 

country.  VOA has a measured weekly audience of 57 percent of adults in Burundi—the highest 

reach of any international broadcaster including the BBC.1  In the capital of Bujumbura, 85 percent 

of residents consume VOA content weekly.  The primary language for our audience is Kirundi, 

but Burundians also consume VOA news in Swahili, French, and English—who are all reporting 

on this story.    

All of these languages would be affected by a suspension, but the greatest impact would 

come to VOA’s Central Africa language service which reports in Kirundi and Kinyarwanda.  This 

service targets the Great Lakes region of sub-Saharan Africa, reaching audiences in Burundi, 

Rwanda, eastern Democratic Republic of the Congo (DRC), southern Uganda, and eastern 

Tanzania.  In Burundi, the Kirundi service reaches 55 percent weekly—more than 3.2 million 

adults—primarily on the two dedicated FM frequencies in Bujumbura.  It also broadcasts on AM 

and shortwave, and has a smaller audience on TV and digital.   

The service has led reporting on issues of children’s rights, human trafficking, women’s 

health, and governance.  It has regularly hosted Burundi government officials, such as First Vice 

President Gaston Sindimwo, to provide their perspective as well as opposition leaders to provide 

balance.  Through popular call-in shows, the Central Africa service provides a platform for citizens 

to engage these leaders directly.  The service has also investigated sensitive issues in the country, 

such as the plight of thousands of Burundians living in camps within the country.  Soon after 

VOA’s series of reports in mid-January 2017, local government officials thanked and praised VOA 

                                                           
1 BBG contracts with third party vendors to conduct nationally representative surveys in all of its media markets.  In 

Burundi, the research was carried out by Gallup with a survey sample of 1,600 interviews representative of the total 

population, plus an additional 400 conducted with Bujumbura residents to ensure reliable analysis in the national 

capital region.  All results are weighted by age, education, gender, region and strata.  BBG surveys ask respondents 

to recall their use of BBG media (on any platform) within the past week.   



4 
 

for the coverage.  The Governor of the province along with other officials visited the sites, brought 

food assistance, and repaired and built new schools as well as sanitation facilities.  

What is most impressive about this service is its level of trust among its audience in 

Burundi—91 percent trusts the news and information VOA provides.  And eight in ten weekly 

users say that our coverage helps them form opinions on important issues. 

For this reason, it is imperative that VOA continue to present accurate, balanced, and 

comprehensive news and information in Burundi.  Our work is vital to providing a platform for 

civic engagement; maintaining space for free speech, including political speech; and supporting 

accountability—all fundamental tenets of an independent press.  

This case in Burundi is purely symptomatic of the increasing difficulty we face in sub-

Saharan Africa to support freedom of information, democracy, and human rights.  In the past year, 

VOA has covered contentious elections in Kenya and Liberia and the political transition in 

Zimbabwe.  We have faced jamming in Ethiopia.  Ali Nur Siad, a cameraman working for VOA 

in Mogadishu, was killed in an October bombing.  The threats to our independence, censorship, 

and the security of those working for us are daily realities for VOA.   

We are grateful for the support of Congress to the Voice of America, especially to VOA in 

Africa.  Thank you again for the opportunity to speak. 

 


