Russia’s “Weaponization” of Information
Testimony Presented to the House Foreign Affairs Committee
April 15" 2015 at 10 am
By Helle C. Dale

My name is Helle Dale. | am Senior Fellow for Public Diplomacy in the Davis Institute for
National Security and Foreign Policy at The Heritage Foundation. The views | express in this
testimony are my own, and should not be construed as representing any official position of The
Heritage Foundation.

Audiences within reach of Russia’s growing media empire are increasingly subjected to
manipulation and rampant anti-Americanism.' This trend has intensified since the Russian
annexation of Crimea and its invasion of Eastern Ukraine in 2014. Through its global network,
Russia Today, (RT) the Kremlin broadcasts globally in five major languages, including on cable
stations in the United States. Free Western media has no comparable presence in Russia.

Russian propaganda is corrosive to the image of the United States and to our values. Or as
Assistant Secretary of State for Europe Victoria Nuland described it before this committee on
March 4™, “the Kremlin's pervasive propaganda campaign, where is truth is no obstacle.” And
Russian propaganda is being spread aggressively around the world as we have not seen it since
Soviet days. This is not just in Central Asia, and Eastern and Central Europe, but even here in the
West. The daily content and commentary from RT and others is often polished and slickly-
produced. And it's not like old-fashioned propaganda, aimed solely at making Putin and Russia
look good. It's a new kind of propaganda, aimed at sowing doubt about anything having to do
with the U.S. and the West, and in a number of countries, unsophisticated audiences are eating it

up.

The unfortunate fact is that the United States government became complacent in the battle for
“hearts and minds” in Russia and its neighboring countries after the end of the Cold War. For
Instance, the administration’s budget request for 2016 is $751,436 million for U.S. International
Broadcasting. " Reportedly, RT has a budget alone of $400 million for its Washington bureau.

Today, the U.S. government is scrambling to increase capacity to counter Russian
disinformation. The relevant agencies in this information war are the U.S. government are
primarily the Broadcasting Board of Governors (BBG, which oversees all U.S. civilian
international broadcasting) and to some extent the State Department and the Department of
Defense. The administration has requested for 2016 $693 million for democracy promotion and
public diplomacy for Ukraine, Georgia, Moldova and Ukraine to help them withstand pressure
from Russia, as Secretary of State John Kerry put it to the HFAC. "

e Let me first describe the position we find ourselves in today.
e Then current efforts by the U.S. government to catch up to the Russians.



e And finally present my recommendations, important among them, the need to reform the
BBG.

Where We Are Today

BBG abandons broadcasting to Russia

Motivated by budget constraints and the desire to recalibrate U.S. international broadcasting
towards Internet and satellite television, the BBG has over the past decade shut down language
services and radio transmissions, which today turn out to be critically important. This has turned
out to be a huge strategic mistake.

In 2008, just before the Russian invasion of Georgia. ""Following the invasion, which shocked
the world, the decision was not reversed, though a 30-minute news broadcast to Russia was
salvaged by a persistent BBG member. Remaining were rebroadcasts of English-language
programs through highly precarious contracts with Russian FM and AM stations, including the
Kremlin’s own Voice of Russia.

At present there is no Voice of America broadcasting to Russia, shortwave, AM or FM. Nor are
there any television broadcasts to Russia. Shortwave radio was abandoned first after which, AM
or FM broadcasts had to be negotiated with Russian local stations. These arrangements came
with strings attached. The Russian government finally shut down any VOA broadcasting in
2014.

It has to be recalled that as the Kremlin put the chokehold on U.S. broadcasting, the United
States has allowed Russian media to flourish within our own borders in the name of freedom of
expression. Russia Today (or RT) has impressive television studios right here in the nation’s
capital and broadcasts on cable channels throughout the United States.

The conditions attached to Russian rebroadcasting of VOA material were heavy-handed. In one
case | personally recall, | had been invited to participate in a VOA foreign policy discussion on
an English language program. The program has a global audience and is not aimed specifically at
Russian listeners. But it was contracted to be rebroadcast in Russia by Voice of Russia, a state
owned service. It was right before the Russian presidential election in March, 2012, and the
election would have been an obvious topic for discussion. However, in a particularly shocking
example of self-censorship as a consequence of foreign pressure, employees of Voice of America
were told by VOA managers to cancel plans for coverage of the Russian presidential election on
the day prior to and the day of the Russian vote. The reason? Voice of Russia was threatening to
tear up its rebroadcasting agreement with the BBG unless the U.S. government’s broadcasters
complied with limitations on election coverage imposed by Russian legislation. Russian demands
were meekly accepted by the same VOA management that fiercely resists any interference from
the U.S. government in the name of editorial independence.


http://bbgwatch.com/bbgwatch/wp-moscow-turns-off-voice-of-america-radio-once-already-silenced-by-u-s/

So is there anything left of VOA’s Russian presence at a time when Russia is surging in its
propaganda war against the United States?

One television news show is broadcast by VOA in Russian into Ukraine. Other than that,
currently the only content offered by VOA’s Russian service is Internet-based: skype video and
news podcasts, as well as VOA’s Russian language website. It could be argued that the Internet
offers the best outreach to educated Russians, students and opinion-makers. Russia after all
enjoys one of the highest levels of Internet penetration of VOA’s target audiences. Yet, VOA’s
Russian service website ranks 3,828 in Russia and 44,415 in the world, according to the Internet
service Alexa." (This compares to RT’s website, which ranks 61 in Russia 443 in the world, and
it should be added 1,007 in the United States.)

Russian propaganda has gone into overdrive in Central and Eastern Europe as well, while Voice
of America shut down every language in the region in the early years of the 21% century — Czech,
Polish, Croatian, Slovakian, Serbian. The assumption was that the Cold War being over, these
were relics of the past and that as members of the EU or aspiring to be that, these countries
already have a free press.”

RFE/RL troubles in Russia RL/RFE has run into exactly the same rebroadcasting problems that
beset VOA. Radio in FM and AM format has been dependent on contracts with local Russian
stations, who are either under the control of the Kremlin or subject to its pressure. Some
shortwave radio continues to exist, and RFE/RL continues to broadcast eight hours original
content to Russia.

FRE/RL’s presence and reputation in Russia, it must be added took a beating in 2012 when new
management at FRE/RL’s headquarters in Prague decided to fire most of the staff in its Moscow
office, some of them veteran journalists who had worked there for decades and were true
champions of human rights. The decision came after Russian legislation blocked any AM
broadcasting by RFE/RL in Russia, apparently causing a reconsideration of the role of these
broadcasters. The result was an international uproar, which eventually cost the RFE/RL director
his job. After much bad publicity about the way the U.S. government treats its employees, a
report produced for the BBG in March the following year recommended that the staff that had
been fired be hired back for their former positions. By then, a lot of damage had unfortunately
been done.""

Ukraine

Broadcasting to Ukraine had gone the same way as broadcasting to Russia when fate and
Vladimir Putin intervened in March of 2014. As Russia annexed Crimea, started stirring trouble
in Eastern Ukraine, and shut down independent media in the areas it controlled, it became clear
that the United States (and Europe as well) needed to fashion a response. In the spring and
summer of 2014, Radio Liberty/Radio Free Europe put four new programs on the air, aimed at
Ukrainian and Russian audiences, though these amount to less than two hours weekly new
original content. This is in addition to a daily 5 minute news show. These programs were
produced with new congressional funding and are conditioned on continued budgetary
commitments.



State Department

On taking office last year, Undersecretary of State for Public Diplomacy and Public Affairs Rick
Stengel acknowledged the challenges presented to U.S. public diplomacy by the rise of Russian
propaganda as well as the social media campaigns of Middle East terrorist groups like ISIS. He
inadvertently made a troubling point. “We need to figure out what to answer when people talk to
us,” he said. “We have to explain our policy. We should be the nation that listens.”

This reflects the Obama administration view of the Internet as the key tool for public diplomacy.
It is a view that has caused a de-emphasis of other public diplomacy tools such as U.S.
International Broadcasting, one of the largest accounts in the public diplomacy budget, but one
that is constantly under stress even as countries such as Russia and China beef up their
broadcasting capability.

Stengel acknowledged reliance on the Internet can be problematic. “We are seeing a closing off
of the Internet and the information space by illiberal autocracies,” he said. “People can close off
information space. We did not expect this.” He also said he was “amazed at the surge” in
Russian propaganda “in the Near Abroad,” although growing Internet censorship and other
similar Russian behavior have hardly been secrets.""

Today, Russia has a rank of “Partially Free” as regards the Internet and “Not Free” as regards the
press, according to “Freedom on the Net 2014,” published by Freedom House. ™

At present the State department’s most successful counter propaganda tool is the Center for
Strategic Counterterrorism Communication, whose work is currently aimed at the threat from
terrorist groups like ISIS. Yet, the center grew out of the work of State’s Digital Response Team,
which under President George W. Bush was more broadly based and directed also at propaganda
in Europe and the former Soviet Union.

NATO

A potentially promising development is the opening of a new NATO Center of Excellence in
Riga, Latvia, a country with a large Russian speaking population. One of the Center’s primary
tasks will be to counter Russian propaganda, which used to target Latvia’s population
specifically, but now is a problem throughout Russia’s border states and indeed Europe. The
Center was only stood up in October, will function as a type of NATO think tank. The United
States is still negotiating its contribution, but is expected to conclude an arrangement by June.
The Center’s new offices will officially open in September.

What Is Being Done?

A new strategy



Having dismantled a lot of the tools for reaching audiences in the post-Soviet space, the BBG
has had to be creating about launching a media strategy. This is as difficult as it is critically
important. The United States simply cannot walk away the war of ideas, as authoritarian regimes
like the Russia (or the Chinese or the Iranian) surge in capacity.

The BBG’s “U.S. International Media Strategy Paper FY 2015-16: Countering a Revisionist
Russia,” dated October 20, 2014, states the necessity to “shape responses that are asymmetric to
the Kremlin’s tactics,” read we don’t have the resources to meet the Russian propaganda
avalanche head on. Quote:

USIM lacks the massive resources that Russia is pouring into its media campaigns at
home and abroad, and so must be precisely targeted, efficient, multifaceted and smart;
also, because of Kremlin restrictions USIM is not able, with very limited exceptions, to
reach audiences in Russia on television (broadcast and cable), by far the most popular
sources of news and information.” Please note that what used to be U.S. International
Broadcasting is now known as USIM (U.S. International Media, reflecting the shift from
broadcasting to digital media.*

It took Congressional action to pump life back into the BBG’s strategy towards Ukraine. A
Congressional appropriation of $10 million for countering Russian propaganda through Voice of
America and Radio Liberty/Radio Free Europe. This was good news for Ukrainians. The main
goal of this money is to inform mostly Europeans, including those in the states bordering Russia,
what is going on in Ukraine. With the elimination of most radio broadcasts to Russia, U.S.
broadcasting strategy has shifted to Russia's periphery — and as we have seen to social media.

Following Russia’s annexation of Ukraine, and congressional pressure, the BBG created the
show “Current Time,” a 30-minute news program in Russian, aimed at Russian speakers in the
countries along Russia’s borders. It is produced by RFE/RL out of Prague, the show is being
picked up by stations in Georgia, Lithuania, Moldova, Ukraine, and Latvia.

Interest has been so great from Russia's neighbors that RFE/RL is currently developing a Central
Asian version -- with Central Asian hosts and content -- to expand its reach. A new unit at
RFE/RL is working to distribute “Current Time” content on social media as well. “Current
Time” fights Russian propaganda and the countries are next to Russia are clearly asking for

help in pushing back against the disinformation and misinformation coming out of Russia. The
BBG’s strategy document also includes plans for a North Caucasus version of the show.

Other elements of this strategic plan include ramping up to three to four hours of daily
broadcasting by 2016 and in 2017, a 24/7 satellite television channel in Russian, as well as
broadcasting aimed at Russian audiences in the United States, something that it now allowed
under the revised Smith-Mundt Act.

It goes without saying that such a strategy would also include websites and a YouTube presence,
as well as a social media response team. At this stage, that element is unavoidable, but it has to
be recalled that Russia’s Internet censorship is among the worst in the world



Given the aggressive nature of Russia’s current international posture, United States should
respond quickly to this demand and ramp up our efforts to fill it. While you cannot fight
propaganda with propaganda, nor should the U.S. government sink to the level of sheer
disinformation that characterize much Russian propaganda, you can fight it, as Current Time
does, by focusing a light on the lies and contrasting them with the facts.

Recommendations:
Reforming the BBG

As a result of the widely perceived decline in the effectiveness of U.S. international broadcasting
and of frustrations with the management of the BBG, several attempts have been made to
legislate changes to the structure of the enterprise. Numerous independent reports have suggested
this course of action, from the Heritage report in 2008, “Reforming U.S. Public Diplomacy for
the 21* Century,” which | co-authored with Tony Blankley, to a brand new report issued by the
Woodrow Wilson Center, “Reassessing U.S. International Broadcasting”, by Enders Wimbush
and Elizabeth Portale.

Several pieces of legislation have been devoted to broadcasting reform. From the 2009 “Strategic
Communications Act — H.R. 489,” sponsored by Mac Thornberry to the “U.S. International
Communications Reform Act of 2014 -- H.R. 4490,” which passed the House of Representatives
in July last year. Attempts at reform are invariably met with opposition by the management at the
BBG. Yet, considering the challenges the United States is up against, it is imperative that
broadcasting is improved. For instance, a newly hired Chief Executive Officer of International
Broadcasting, Andrew lack, on whom much hope had been pinned for better management, left
the position after only six weeks in the job on March 4™ and on April 7, the Director of Voice
of America, David Ensor, announced that he was leaving. The BBG itself, a nine-member part-
time board, functions as an executive body, a management anomaly that has been question by
many, including the State Department’s own Inspector General in a scathing 2013 report. " To
put muscle and focus into U.S. broadcasting strategy, the BBG must be reformed and I hope this
hearing will persuade Congress of the urgency of doing so.

Additional recommendations:

e Use public diplomacy to counter anti-American and pro-Russian propaganda by the
Russian government. U.S. efforts should include international broadcasting, a new
Russian satellite channel, the Internet, social networking, print media, and revamped
academic, student, and business exchange programs.

e Respond publicly and vigorously to high-profile Russian falsehoods, while regularly
emphasizing the regime’s suppression of independent media in Russia.



« Launch a comprehensive audit, led by U.S. intelligence agencies and the State
Department’s International Information Programs office, of Russian information
operations in the United States and its allies, to evaluate the extent and effectiveness of
these campaigns and understand their strategic implications.

o Publicize overt and — as compatible with the security of intelligence sources — covert
Russian support for Western media outlets to deprive them of credibility.

o Give the same visa treatment to personnel working for Russian state-controlled media
that Russia gives to journalists from U.S. and allied nations.

e Recognize that nations such as Georgia, and U.S. allies in Central and Eastern Europe,
are particularly vulnerable to Russian propaganda, and focus U.S. support for
independent media and journalists on these nations, while, at the strategic level,
continuing to back NATQO’s Strategic Communications Centre of Excellence in Latvia.

e Launch more education programs for Ukrainian journalists particularly those who are

involved in covering the situation on the ground in battle zone in Eastern Ukraine. Ninety
percent of Ukrainian journalists who cover the conflict don’t have any military
experience. Many of them lack the necessary equipment like helmets or body armors to
work in a battle zone.

The Heritage Foundation is a public policy, research, and educational organization recognized as
exempt under section 501(c)(3) of the Internal Revenue Code. It is privately supported and
receives no funds from any government at any level, nor does it perform any government or
other contract work.

The Heritage Foundation is the most broadly supported think tank in the United States. During
2013, it had nearly 600,000 individual, foundation, and corporate supporters representing every
state in the U.S. Its 2013 income came from the following sources:

Individuals 80%

Foundations 17%

Corporations 3%

The top five corporate givers provided The Heritage Foundation with 2% of its 2013 income.
The Heritage Foundation’s books are audited annually by the national accounting firm of
McGladrey, LLP.

Endnotes:

'Daniel Kochis, “Countering Russian Propaganda Abroad,” Heritage Foundation Issue Brief No.
4286, October 21, 2014, http://www.heritage.org/research/reports/2014/10/countering-russian-
propaganda-abroad.



http://www.heritage.org/research/reports/2014/10/countering-russian-propaganda-abroad
http://www.heritage.org/research/reports/2014/10/countering-russian-propaganda-abroad

" United States Advisory Commission on Public Diplomacy, “2014 Comprehensive Annual
Report on Public Diplomacy and International Broadcasting,” U.S. Department of State,
December 11, 2014. http://www.state.gov/pdcommission/reports/235008.htm

"Russia Insider: “John Kerry Seeks Congress Funds to Counter RT,” February 26, 2015.
http://russia-insider.com/en/politics_opinion/2015/02/26/3898

" Helle C. Dale et al., “Challenging America: How Russia, China, and Other Countries Use
Public Diplomacy to Compete with the U.S.,” Heritage Foundation Backgrounder No. 2698,
June 21, 2012, http://www.heritage.org/research/reports/2012/06/challenging-america-how-
russia-china-and-other-countries-use-public-diplomacy-to-compete-with-the-us

¥ Alexa. Golos-ameriki.ru. http://www.alexa.com/siteinfo/golos-ameriki.ru

" Ariel Cohen, PhD, and Helle C. Dale, “Russian Anti-Americanism: A Priority Target for U.S.
Public Diplomacy,” Heritage Foundation Backgrounder No. 2373, February 24, 2010,
http://www.heritage.org/research/reports/2010/02/russian-anti-americanism-a-priority-target-for-
us-public-diplomacy

Y Ariel Cohen PhD, and Helle C. Dale, “How to Save Radio Liberty,” Heritage Issue brief
#3804, December 13, 2012. http://www.heritage.org/research/reports/2012/12/how-to-save-

radio-liberty

Vil Helle C. Dale, “What Should Be U.S. Diplomacy Strategy in a Time of Terrorism?” The
Daily Signal, September 19, 2014. http://dailysignal.com/2014/09/19/u-s-diplomacy-strategy-
time-terrorism/

X Freedom House, “Freedom on the Net 2014.” Washington, New York, December, 2014.
https://freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2014#.VVSrdybBFCUI

*Broadcasting Board of Governors, “U.S. International Media Strategy Paper FY 2015-16:
Countering a Revisionist Russia,” October 20, 2014.

“ Tony Blankley, Helle C. Dale and Oliver Horn, “Reforming U.S. Public Diplomacy for the 21*
century,” Heritage Foundation Backgrounder No. 2211, November 20™, 2008,
http://www.heritage.org/research/reports/2008/11/reforming-us-public-diplomacy-for-the-21st-

century.

“"Enders Wimbush, Elizabeth Protale, “Rethinking U.S. International Broadcasting,” Woodrow
Wilson Center, Washington, April 22, 2015. http://www.wilsoncenter.org/event/rethinking-us-
international-broadcasting-conversation-mission-strategy-and-organization


http://www.state.gov/pdcommission/reports/235008.htm
http://russia-insider.com/en/politics_opinion/2015/02/26/3898
http://www.heritage.org/research/reports/2012/06/challenging-america-how-russia-china-and-other-countries-use-public-diplomacy-to-compete-with-the-us
http://www.heritage.org/research/reports/2012/06/challenging-america-how-russia-china-and-other-countries-use-public-diplomacy-to-compete-with-the-us
http://www.alexa.com/siteinfo/golos-ameriki.ru
http://www.heritage.org/research/reports/2010/02/russian-anti-americanism-a-priority-target-for-us-public-diplomacy
http://www.heritage.org/research/reports/2010/02/russian-anti-americanism-a-priority-target-for-us-public-diplomacy
http://www.heritage.org/research/reports/2012/12/how-to-save-radio-liberty
http://www.heritage.org/research/reports/2012/12/how-to-save-radio-liberty
http://dailysignal.com/2014/09/19/u-s-diplomacy-strategy-time-terrorism/
http://dailysignal.com/2014/09/19/u-s-diplomacy-strategy-time-terrorism/
https://freedomhouse.org/report/freedom-net/freedom-net-2014#.VSrdybBFCUl
http://www.heritage.org/research/reports/2008/11/reforming-us-public-diplomacy-for-the-21st-century
http://www.heritage.org/research/reports/2008/11/reforming-us-public-diplomacy-for-the-21st-century

“U.S. Department of State and the Broadcasting Board of Governors, Office of Inspector
General, “Inspection of the Broadcasting Board of Governors,” January 2013, p. 1,
http://oig.state.gov/documents/organization/203193.pdf



http://oig.state.gov/documents/organization/203193.pdf

