
	
   1	
  

House Foreign Affairs Committee 
Hearing on the Broadcasting Board of Governors 
“Broadcasting Board of Governors: An Agency ‘Defunct’” 
June 26, 2013 
Testimony by S. Enders Wimbush 
 
 

Mr. Chairman, Mr. Engel, Members of the Committee, my name is Enders 
Wimbush.  I am honored to be asked to testify before you today on this important issue. I 
wish to applaud the Committee for initiating this long overdue inquiry into the 
Broadcasting Board of Governors specifically and its relationship to U.S. international 
broadcasting more generally.  I have served on the front lines of US international 
broadcasting as Director of Radio Liberty at the time the Berlin Wall came down and the 
Soviet Union dissolved.  More recently, I was honored with a nomination to the BBG, on 
which I served as Governor from 2010-2012.  This broad and deep experience has led me 
to a stark assessment of both the BBG and US international broadcasting, and the link 
between the two.   
 

Allow me to state my assessment clearly.  The BBG was a bad idea when it was 
initiated and it is dysfunctional today, with five of its eight governors—including three of 
its four Republican members and both its Chairman and his replacement as well as the 
alternate presiding governor—having resigned in frustration or disgust.  The BBG cannot 
function legally as mandated—which may be a good thing—because it now lacks an 
operating quorum.  Moreover, in my view the BBG’s prospects for acquiring new life 
simply by changing its board members is a losing proposition.   

 
The BBG has failed to provide US international broadcasting with effective 

strategic guidance, good governance, economic efficiency, or any credible link to U.S. 
foreign policy goals and strategies.  These failures are built into the BBG system.  Most 
of the governors are fine, smart individuals who seek to serve their country in this 
demanding capacity. But their influence is limited because the BBG is a ship that cannot 
be turned more than a degree or two in any direction, let alone a full course correction.  I 
believe that radical re-construction of  U.S. international broadcasting is necessary, and I 
am heartened by this Committee’s willingness to entertain it. Some believe that the BBG 
can be fixed.  I do not share that view. The BBG has survived against common sense, as 
assessments by government agencies and outside experts have documented repeatedly.  

 
The BBG is rightfully called dysfunctional.  And so it is.  But it is dysfunctional 

in two different but related ways. 
 
First, is dysfunctional organizationally, incorporating six different media 

enterprises.  Three of these are public enterprises—the Voice of America, the Office of 
Cuba Broadcasting (Radio and TV Marti), and the International Broadcasting Bureau—
meaning that they are part of a federal agency and subject to its special federal rules, 
guidelines and conventions. Three others—Radio Free Europe/Radio Liberty, the Middle 
East Broadcasting Network, and Radio Free Asia—are private, 501(c)3 organizations—



	
   2	
  

each with its own board of directors which have the same membership as the BBG 
thereby creating yet more confusion and incoherence—funded with grants from the 
federal government and subject largely to organizational norms, laws and conventions 
common to the private sector.  These two distinct parts of the BBG  have little common 
ground in law or practice. The BBG is tasked with balancing the many contradictory 
elements. 

 
Second, it does so badly.  The BBG’s governance model could hardly be worse or 

more debilitating.  It has no real leadership; the Chairman’s role is more honorary than 
functional, and his powers are nowhere spelled out.  Any single governor can dominate 
the board’s discussions and paralyze action on any issue.  In fact, we have seen individual 
governors stymie much needed strategic reforms advocated by the current board when it 
was at full strength.   Below the BBG level, the heads of the media enterprises are 
consumed in competition for resources with the heads of the other media enterprises, 
thereby reducing necessary focus on what is important: namely the critical external 
mission of U.S. international broadcasting.  Little cooperation takes place, and the BBG 
lacks the power to force it to take place.  When individual governors align with heads of 
the broadcast enterprises to promote that network’s special interests and goals—as 
frequently happens—dysfunction is multiplied.  

 
On top of all this, the media enterprises themselves often lobby members of 

Congress to support their special interests as a way to head off BBG action that might 
interfere with their own objectives and strategies and indeed their own privileged 
positions.  Thus BBG governance suffers a triple whammy:  poor leadership that cannot 
control the competition between and among the media enterprises, who therefore take 
their issues to friends in Congress whom they hope will protect them from the BBG.  
 
 Congress originally intended the Governors of the BBG to oversee but not 
manage the VOA (then part of the U.S. Information Agency) and RFE/RL, a non-profit 
grantee.  With the abolishment of USIA, the BBG became an operating agency 
incorporating the VOA, the Office of Cuba Broadcasting, with their support services 
grouped into the International Broadcasting Bureau, while providing grants to Radio Free 
Europe/Radio Liberty and Radio Free Asia (established in 1996). The agency had no 
head; the nine governors—four Democrats, four Republicans and the Secretary of State—
have acted as “collective CEO”.  The consequence has been confused lines of 
responsibility and authority and of oversight and management.  Problems were 
compounded with the establishment of the Middle East Broadcasting Network as the 
third grantee under the BBG.  The BBG as “collective head of agency” forces almost 
everything into the lowest common denominator.  It also facilitates the promotion of 
personal agendas and conflict of interest both among BBG governors and network 
executives.   
 

Can anyone on this Committee identify another three-quarter of a billion dollar 
activity trying to balance federal requirements and private sector conventions that is both 
overseen and operated by a board of part-time volunteers?  Why would the U.S. 
government wish to treat an expensive activity of such strategic importance so cavalierly? 



	
   3	
  

 
I stress the strategic importance.  During the Cold War, America’s international 

broadcasting was powerful and effective because it practiced an optimal formula for 
breaking authoritarian regimes’ monopoly of information, not least about those societies’ 
own realities.  Where do such monopolies exist today?  Indeed, they are rare.   
A few places like North Korea are still capable of controlling the flow of information to 
its inhabitants, but the larger part of global humanity has access to vast volumes of media 
outputs via TV, radio, the internet, and new social media.  Drive through most parts of 
the Middle East or Asia, Latin America or Africa and the visual impact of satellite 
dishes—often two or three to a balcony—is staggering.  Most are capable of bringing in 
several hundred channels of something.  Cell phones and mobile devices are ubiquitous. 
Even Cuba has a growing internet culture. 
 

Today’s problem is not enough information but the opposite.  Most places, even 
some enduring the repression of nasty regimes, get plenty, much of it junk. This is the 
new competitive landscape for US international broadcasting.  The amount of time 
individual consumers spend watching or listening to something from any source is now 
measured in minutes and seconds rather than hours.  TV is by far the medium of choice; 
old fashioned shortwave is all but obsolete except in a few places. Our competitors, too, 
have multiplied, while our allies have retreated.  China now spends billions on its soft 
power public diplomacy, much of that devoted to media.  Russia is back, has invested 
heavily in media and has upped its game.  Islamic Republic of Iran Broadcasting has 
branches in 45 countries and broadcasts in 30 languages.  Meanwhile Western 
broadcasters like the BBC, Deutsche Welle, Radio France Internationale, Radio Canada 
International, and Radio Netherlands Worldwide have all reduced service significantly to 
accommodate reduced spending. 
 

One would think that American strategists would sharpen their spears to compete 
in this world. Yet the opposite seems to be happening, again due in large part to the 
incoherence of the BBG.  It is incapable of articulating a set of media strategies, and it 
has no way to attach whatever measures it does adopt to larger U.S. national objectives.   
 

How else can one explain the following?  Nearly every year, the BBG receives 
requests from concerned Ibo-speaking Nigerians to inaugurate a broadcast service 
dedicated to their community and interests.  Ibo is spoken by about 18-20 percent of the 
Nigerian population of 175 million.  This translates into a media population of 
somewhere between 30-35 million in a demographically young, critical state.  Energy 
rich Nigeria, of whom the US is a significant client, is one of the keys to sub-Saharan 
Africa stability.  Broadcasting in Ibo would seem a no-brainer, given Nigeria’s strategic 
importance.  
 

Yet every year the request is refused.  Why?  Because the BBG’s strategic 
priorities call for funding the broadcast services in its existing media enterprises first, a 
pattern largely fixed during the Cold War.  Over time, this has resulted in rampant 
duplication of effort, as the broadcast services of the Radio Frees were introduced to 
buttress the work of the VOA.   Thus, the VOA has a Russian broadcast service.  So does 



	
   4	
  

RFE/RL.  The Voice has a Burmese broadcast service.  So does Radio Free Asia.  If this 
were the end of the list, we might find a reasonable explanation, but it is just the 
beginning.  U.S. international broadcasting operates two language services in each of the 
following languages: Albanian, Bosnian, Macedonian, Serbian, Armenian, Azerbaijani, 
Georgian, Russian, Ukrainian, Uzbek, Arabic, Dari, Pashto, Persian, Burmese, Cantonese, 
Khmer, Korean, Lao, Mandarin, Tibetan, and Vietnamese.  VOA and the Office of Cuba 
Broadcasting both broadcast in Spanish, too.    

 
So the 35 million Ibo-speaking population will get no US broadcast service 

despite Nigeria’s strategic importance because Armenia (population under 3 million) gets 
two services; Georgia (population 4.5 million) gets two services; Laos (population 6.5 
million) gets two services; Macedonia (population 2 million) gets two services; and so 
forth. Moreover, Greek still gets its own broadcast service.  Thankfully it is only one, but 
how can we justify wasting money broadcasting to a country enjoying every conceivable 
media advantage, in the heart of Europe no less? No justification is possible, but the 
explanation is simple.  For example, every year the BBG zeros out Greek broadcasting, 
and every year someone up here on the Hill puts it back in.   

 
Worse, when cuts are inevitable the targets are usually single service languages of 

great importance.  Few on this Committee, I anticipate, will know much about 
broadcasting in Tatar and Bashkir. This small RFE/RL service is the only broadcaster to 
the significant Islamic population in the center of Russia that will have a strong voice in 
the future of that ailing state.  Similarly, broadcasts to the North Caucasus—ancestral 
home of the Boston Marathon bombers—are constantly on the chopping block.  Good 
strategy would double down on these unique assets.  BBG strategy, or lack of, is to put 
them out of business.  

 
The BBG’s inexplicable failure to rationalize this nonsensical strategic soup by 

eliminating unnecessary duplicate services in order to sharpen its strategic focus on areas 
of important U.S. strategic interest provides more than enough justification to reorganize 
US international broadcasting. But if more proof of strategic mismanagement is wanted 
consider that each of the networks supports management and administrative services—
human resources and communications, for example—that cry out to be consolidated yet 
never have been.    
 
 But Wait! Wait! advocates for keeping all these duplicates scream.  They are 
necessary because they do different things.  I have been hearing this canard since I ran 
Radio Liberty in the 1980s and ‘90s.  And I repeated it shamelessly because Radio 
Liberty and Radio Free Europe were the only “surrogate” broadcasters.  Surrogate meant 
that we attempted to provide the kind of local radio services that countries to which we 
broadcast might expect if their own media had been free.  In contrast, the Voice of 
America was supposed to be America’s official voice, which “told America’s story.” 
 

During the Cold War while there were only two U.S. international broadcasters, 
this distinction had some validity.  But it was never definite or clear cut.  One of Radio 
Liberty’s most popular programs was called “Broadway 1776”, which was broadcast 



	
   5	
  

from our New York studio.  It was created, over my objections, because a member of the 
Board for International Broadcasting, our oversight body at that time, insisted on, in his 
words, “a program on the United States” to be broadcast over Radio Liberty.  I explained 
that RL did “surrogate” broadcasting, that we concentrated on what was going on in the 
Soviet Union.  He won.  “Broadway 1776” followed new Russia émigrés around New 
York as they managed their transitions through typical American institutions and 
activities like the PTA, stores and shopping, intellectual life, and so on.  Its powerful 
underlying message was all about America’s uniqueness, its honesty, and freedom.  The 
program thus was totally “surrogate”, as it was all about them, and it told America’s story 
wonderfully.    
 

I was reminded of this recently when I received a notice that the Voice of 
America’s English to Africa service was creating a special focus on South Sudan.  Here is 
how the services chief editor describes this offering on the BBG website:  “With South 
Sudan in Focus as its flagship program, the English language service will offer news ‘for 
South Sudan, about South Sudan and by South Sudan reporters’…Listeners are hungry 
for breaking news and cultural information that VOA is well-placed to provide because 
we have a team of South Sudanese reporters around the country, a bureau in Juba, and an 
editorial staff in Washington D.C., where we also cover U.S. foreign policy and diaspora 
angles to the South Sudan story.’” 
 

For the country, about the country, by country people.  It’s hard to get more 
“surrogate” than that. 

 
These examples could be multiplied many times. My point is simply this.  The 

Cold War division of labor between VOA telling America’s story abroad and RFE/RL or 
any of the other grantees as surrogate domestic media no longer holds.  All the networks 
cover both developments in the countries to which they broadcast and help tell America’s 
story to the world.  Creating media organizations defined by these narrow missions is to 
permanently constrain U.S. international broadcasting’s flexibility and synergistic power.  
This is not to say that surrogate broadcasting is unnecessary or no longer needed.  It is 
indeed, in places like Cuba, China, Iran, North Korea and elsewhere.  We can and must 
continue to supply it. But we can supply it from anywhere, as we have been doing for a 
very long time.  Once one rejects this largely artificial distinction, reorganizing U.S. 
international broadcasting will be more rational, more efficient, and more strategic.  

 
Allow me to summarize my main points: 
 

1. Get rid of the BBG as the guiding organization for U.S. international broadcasting.   
2. Separate oversight from management, -- that is, keep the board and perhaps more 

importantly, individual board members out of operations by creating and 
enforcing a strong firewall between them.  

3. Put one professional management in place with jurisdiction over all U.S. 
international media enterprises. 

4. Create conditions for strategic decision making with regard to what we broadcast, 
to whom, and on what media platforms.   



	
   6	
  

5. Abandon the simplistic and inaccurate “tell America’s  story” vs. “surrogate” 
dichotomy.   

 
I believe that the Committee might entertain a number of different pathways to 

accomplish these goals.  For me, one stands out as far and away the most logical, and 
coincidentally the pathway that is likely to avoid recreating the dilemmas associated with 
the BBG system.  This is to create a single stand-alone media organization incorporating 
all of the existing media enterprises. This would require de-federalizing the Voice of 
America and the Office of Cuba Broadcasting. The different brands have value, at least 
for the short term, so they could be continued as needed, even within a single 
organization. The objective is a single organization, with professional leadership and 
management, and strong connective tissue to America’s strategic center—logically the 
National Security Council with strong input from Congress.  The new organization could 
eliminate duplication and competition for resources, choose targets and methods 
strategically, establish moving and creative balances of surrogate and non-surrogate 
approaches, and become nimble in responding to new challenges.  
 
I fear that measures short of this radical change—e.g., tinkering with the existing 
structure to see if can be made to work—ultimately risk another BBG fiasco.  I urge the 
Committee to swing for the fence.   
 
Meanwhile, to generate a sense of urgency to fix this very sick organization I urge all 
members of the Committee to watch reruns of BBG meetings for the last few years.  It 
won’t take you long to see what’s wrong.  
 
 

 
 

 
 
 
 


