
1 

 

Testimony of André Mendes, Director of Global Operations 
Broadcasting Board of Governors 

 
Oversight Hearing - United States Assistance to Promote Freedom and 

Democracy in Countries with Repressive Environments 
House Appropriations Subcommittee on State, Foreign Operations and Related Programs 

 
February 26, 2014 

 

Chairwoman Granger, Ranking Member Lowey, members of the subcommittee, 
thank you for inviting me here on behalf of the Broadcasting Board of Governors 
to address our agency’s work via broadcasting and the Internet to promote freedom 
and democracy in some of the most closed societies on the planet. 

BBG programs reach more than 206 million people per week in 61 languages.   We 
present reliable news and information for people in places where unbiased and up-
to-the-minute reports on current events are a rare commodity, whether due to 
autocratic regimes, conflict or natural disaster.  Our journalists adhere to the most 
rigorous standards of professional independence and objectivity, providing people 
who live in places without free media a much-needed window on the world, as 
well as news from their own countries and regions. 

This includes large audiences in countries that are strategically critical for U.S. 
foreign policy.  The 206 million weekly audience figure reflects the combined TV, 
radio, Internet, and mobile audiences of five networks: Voice of America, Radio 
Free Europe/Radio Liberty, Radio and TV Martí, Radio Free Asia and the Middle 
East Broadcasting Networks (comprised of Alhurra TV and Radio Sawa).  And this 
audience reach is a net increase of nearly 31 million from last year’s total.  For the 
first time, our TV audiences have surpassed radio, with the TV audience measuring 
110 million and radio reaching 109 million people per week. The Internet audience 
has grown substantially from last year, with 22 million reached online. The BBG’s 
largest audiences are in Indonesia, Nigeria, Mexico, and Iran.   

With respect to promoting Internet freedom, the BBG has a robust program, with a 
current budget of $25.5 million per year due to an increased mandate in the Fiscal 
Year 2014 omnibus appropriations bill.  Consistent with this requirement, the BBG 
will continue to expand its complementary and collaborative approach among all 
the BBG networks in order to leverage their Internet freedom work. 
 



2 

 

The BBG’s IAC Division, which is an office within the federal agency, and RFA’s 
Open Technology Fund provide a variety of tools to improve access to the Internet 
for citizens of countries whose governments censor the Web, and they help educate 
these audiences about how to navigate the Internet safely. 

Addressing government-imposed censorship of news and information on the Web 
requires a high level of agility. In the past three years, given additional support first 
from the State Department and then directly from Congress, our Internet freedom 
program has undergone a major period of growth to focus as well on mobile and 
satellite platforms.  We have also expanded research and development, analysis, 
and the creation and implementation of tools that address audience needs for 
access, security and anonymity. The BBG collaborates with other Internet freedom 
projects to achieve these aims.   
 
With its newly-expanded Internet freedom funding in the Fiscal Year 2014 budget, 
the BBG expects to continue research on such topics as how interference in 
modern Internet data networks occurs; development of technologies to promote 
Internet freedom and increase communication safety; and the implementation of  
tools and education programs.  It is also expected that the BBG will continue to 
improve and deploy tools to establish Virtual Private Networks, protect 
information about URLs visited on mobile devices, and optimize traffic routing 
through peer-to-peer networks.   
 
The subcommittee has asked the BBG to address how we reach people via 
broadcasting and our Internet freedom programs in seven countries in particular.  I 
will begin closest to home, with Cuba. 
 

Cuba 

Our Office of Cuba Broadcasting is the home of Radio and TV Martí and the 
website martinoticias.com – collectively, they are known as the Martís. The Martís 
are a multimedia hub of news, information and analysis that provide the people of 
Cuba with interactive programs seven days a week through satellite television, 
shortwave and AM radio, as well as through flash drives, email, DVDs, and SMS 
text.  This is a one-of-a-kind service that provides unbiased, objective information.   

The Martís face distribution challenges in Cuba.  The Cuban government attempts 
with some success to jam our broadcast signals, and it places prohibitions on 
satellite dish ownership.  It monitors use of the Internet and restricts bandwidth. 



3 

 

There is a well-established market for DVDs and flash drives with material from 
outside the island; we have testimony and photos from activists in Cuba 
demonstrating that programs produced by the Martís are watched on these media. 
OCB has also set up an SMS-based social media network called Piramideo that 
users in Cuba access by cell phone.  It allows users to connect via text messaging 
within the island.  And the BBG uses an anti-censorship tool to provide web 
proxies for access to the Internet, along with a suite of software apps that counter 
the censors' filters. 

OCB works with dissidents in Cuba, the blogging community, and civil activists to 
improve access to the Internet and information in Cuba, which is considered one of 
the least connected countries in the Western hemisphere.    

Connectivity to the Internet is a new frontier in the Martís’ work.  It will 
dramatically increase the free flow of information on the island.  The goal is for 
citizen journalism to trump the governments’ efforts to censor information. 
 

North Korea 
 
The BBG has enhanced broadcasts to North Korea by focusing on improved 
programming, increased original broadcast hours, and multiple avenues of signal 
transmission.  The current 10-hours-per-day coordinated stream of VOA and RFA 
programming to North Korea uses BBG programming and transmission resources 
in the best strategic manner.  The services broadcast on medium wave and 
shortwave frequencies and maintain Korean-language websites. 

 
Officially, citizens of the DPRK are permitted only to tune to official stations, and 
radios are locked to those frequencies. Against these enormous risks, though, 
independent research indicates that North Koreans are listening to BBG-supported 
broadcasts on black market radios.  Although the BBG is not able to survey 
audiences inside the DPRK, interviews of North Korean defectors allow us to 
make certain assumptions about listening habits.  Recent refugee surveys reveal 
that 18.4 percent of those surveyed listen to BBG programming on a weekly basis.   
 
Based on audience research on North Korean listener habits, the BBG has 
developed a broadcast schedule during the hours which provide for the greatest 
potential audience reach.   

 



4 

 

The BBG carefully monitors these broadcast transmissions on a daily basis for 
signal quality and indications of jamming, and we adjust technical parameters as 
resources permit to achieve the best possible quality.  VOA and RFA Korean 
transmissions have been jammed in the past – but only sporadically and not very 
effectively.  To combat shortwave jamming and to provide reliable reception over 
a target area, the BBG uses multiple simultaneous shortwave transmissions on 
different frequencies from different locations.  To improve medium wave signals, 
the BBG looks for available time on medium wave transmitters close to the DPRK. 
 
In addition, the growing number of mobile phone users in North Korea offers the 
BBG new opportunities to use mobile technology as a future alternative, effective 
means to reach the North Korean audience.  An RFA iPhone app that plays RFA 
Korean’s most current programming has been available since 2011, and VOA’s 
Korean Service launched a new mobile site in April 2013.   

Iran  

The BBG has developed multiple avenues to reach the Iranian people because for a 
number of years, Iran jammed satellite transponders, which the BBG joined other 
broadcasters in protesting.  Television, social media and mobile phones appear to 
be the most effective means for program delivery to Iran.   

Satellite television dominates the Iranian media market.  According to surveys that 
we have done with Gallup, almost all Iranians (98.2%) report watching TV in the 
past week.  VOA Persian targets the 26.4% of the Iranian population who say they 
have a satellite dish at home, along with the 32.7% who say they had watched 
satellite television in the past week.  Forty-four percent of VOA’s viewers are in 
the prime 15-34 year old demographic.   

RFE/RL’s Radio Farda is a 24/7 Farsi-language news station broadcasting 
independent and unbiased information to Iran on multiple shortwave frequencies 
and one cross-border AM station, making it available virtually at all times.     

U.S. international media reach more Iranians on a weekly basis through television, 
radio and the Internet than does the British Broadcasting Corporation, or BBC, 
although the audiences are different.    

Iranian authorities continue to aggressively block our broadcasts via localized 
jamming of satellite TV, shortwave, and medium wave radio signals within Iran.   
 



5 

 

Additionally, Facebook is a popular platform within Iran as well as among the 
diaspora population.  There are 960,000 fans on the main Radio Farda Facebook 
page, operated by RFE/RL.  This Facebook presence is hugely important for 
distributing content and interacting with audiences.  When the United States 
returned an ancient artifact to Iran last year during President Rouhani's visit to the 
United Nations, 205,000 Iranians read the news on Radio Farda's Facebook page. 
A report about the former Shah of Iran 35 years after his downfall was read by 
more than 350,000 people and shared more than 20,000 times. VOA received more 
than 1,000 comments sent on Facebook during a half-hour interactive TV program 
last November on news about the Iran Joint Plan of Action Agreement hammered 
out in Geneva.  
 
We also provide satellite transmissions with related on-screen text and audio 
services for both VOA and Radio Farda, which has proven an effective means 
since satellite dish ownership, while illegal in Iran, is widespread. 
 
Similar to the Martís’ service to Cuba, the BBG currently uses desktop tools to 
promote access to communication services to Iran.  Every month, users from Iran 
log on to Radio Farda's page via these tools more than 11 million times. 
 

Russia 

The BBG, like all international broadcasters, has faced a special challenge in 
Russia due to a law that went into effect in late 2012 restricting the ability of 
Russian broadcasters to carry programming from abroad.  Both VOA and RFE/RL 
continue to produce audio and video programs that can be aired on affiliate 
stations, but are mostly seen and heard on the Web. VOA’s Russian Service 
produces a 30-minute weekday audio podcast that is available online and broadcast 
on Moscow’s 810 AM frequency via a contract with Voice of Russia, and it offers 
popular video products including daily reports from the New York Stock Exchange 
at the opening and closing bell.   RFE/RL’s Radio Svoboda produces an hour-long 
program aired on satellite and cable channel Top Secret on weekdays, as well as 
maintaining a partnership on content exchange with the remaining independent 
media such as radio station Ekho Moskvy and the newspaper Novaya Gazeta.  
 
In spite of the Russian government’s efforts to restrict the delivery means for 
Radio Svoboda, it is seen by the human rights and NGO communities in Russia as 
a source of support and one of the few media that promote the coverage of civil 



6 

 

society and human rights activity in the country.  Last year, the service launched a 
joint Internet page with the leading human rights group "Memorial.”  
 
Last month, the BBG and Gallup released study results on media consumption 
habits in Russia and the rapid growth of Internet use.  The data from the survey 
show that there is dissatisfaction among Russians with the limited news and 
opinion offerings of major Russian media.  Thirty percent of adults said that 
Russian media do not offer enough variety in perspectives on current events and 
issues. A 2013 Gallup World Poll survey of Russia found that only 48% of 
respondents felt that media in Russia was free, and Freedom House ranked Russia 
176 out of 196 countries for press freedom in 2013.  
 
The Internet, by contrast, is one of the more promising avenues for news and 
information in Russia. The survey results show that as more Russians get Internet 
access – seven in 10 have access at home in 2013 – more of them are getting their 
news online. A majority of Russians (56.4%) said they receive their news from the 
Internet at least once a week. The Internet outdistances traditional media such as 
newspapers and magazines (49.8%) and radio (43.8%) as a source for weekly 
news. With this increasingly Internet-savvy audience that expects on-demand, 
personalized news, a robust Internet strategy is key to engaging younger, digital 
audiences and expanding reach in Russia. 

        China 

Our networks have been on the forefront of reporting on breaking news and 
exclusive stories from inside China. Their coverage includes topics that are 
restricted in the Chinese press, such as unrest in Tibet, human trafficking, 
government corruption, tensions in Xinjiang Uyghur Autonomous Region, and 
crackdowns on house churches.  This coverage provides audiences with an honest 
look at some of the most politically sensitive and heavily censored issues in China. 
 
Due to severe restrictions on international broadcasting in China and intensive 
jamming of radio transmissions -- preventing our broadcasts from being heard and, 
in some cases, substituting them with Chinese state-run radio programs -- the BBG 
attempts to reach audiences simultaneously through diverse methods ranging from 
traditional shortwave broadcasts to more modern Internet proxy services that reach 
tech-savvy, urban news-seekers on the mainland.  Since China has a very robust 
Internet censorship program as well as popular national social networks that are 
carefully monitored by the authorities, our Internet freedom program in China 



7 

 

includes the use of newsletters that are sent via e-mail using proprietary software 
that helps them reach their audience in the face of censorship efforts. 
 
Satellite television presents a promising area for growth for the BBG in China.  
Dishes as small as 10 inches in diameter are popular in many parts of the country 
due to their reliability and capabilities. 

In terms of total broadcast hours to China, the BBG has ample offerings: VOA’s 
Mandarin service produces 63 hours of radio per week, and 14 hours of TV.  The 
Cantonese service produces two hours of news radio programming, as well as a 
weekly TV feature on American life.  Both the Mandarin and Cantonese services 
operate websites with popular programs, as well as social media sites with unique 
content that is not available on-air.   VOA Tibetan reaches its target audience on 
television, radio and the internet with uncensored news that is unavailable to 
Tibetans through state-controlled Chinese media.  RFA Mandarin broadcasts 43 
hours of radio each week and eight webcasts.  RFA’s Tibetan service has broken 
new ground repeatedly in covering the stories of unrest in that region and is the 
first to report on many of the self-immolations among Tibetans protesting Beijing’s 
rule.  RFA’s Uyghur service has been closely covering the tightening of 
restrictions and targeting of China’s mostly Muslim Uyghurs, as well as the ethnic 
violence that is pervasive in western China.  RFA’s multi-media website delivers 
daily news through proxies and other counter-censorship tools and through 
republication by a broad network of in-country celebrity bloggers.  RFA maintains 
an active social media presence on Twitter, Weibo, Youku, YouTube and blogs. 
 
VOA’s daily programming includes international, China, and U.S. news; features 
on topics such as legal issues, media on China, human rights, and U.S.-China 
relations; talk shows featuring debates and call-ins; and English teaching. RFA’s 
programming includes newscasts, call-in programs, news features, cultural 
programming, and talk shows.  RFA also plays a vital role in building Chinese 
civil society by modeling free press and by bringing to light the work of 
indigenous civil society groups.  RFA promotes freedom and democratic values 
through its coverage for China’s underserved communities – including migrant 
workers, those in remote areas, and those with no access to the Web – along with 
land grabs, the rule of law, and the millions suffering under religious repression.   

Burma 
 
VOA and RFA have two different yet complementary roles to play in a country 
where democratic reforms are still fragile and are threatened by increasing 



8 

 

religious, racial and ethnic tensions that domestic media have difficulty covering.   
RFA’s goal is to provide surrogate indigenous free press until robust and 
sustainable indigenous free press exists in Burma.  Once this goal is achieved, RFA 
will withdraw from Burma.  VOA fosters the growth of indigenous free press, as 
well, but it serves to accurately represent American policies and views.  
Established in 1943, VOA Burmese has broadcast consistently since 1951 
presenting U.S. regional and political interests.  As long as there is a gap in 
knowledge about the United States and its values, or broadcasting in Burma that 
misrepresents America, there will be a need for VOA in that country.   

Audience research indicates that the vast majority of VOA’s audience listens to 
RFA and vice versa.  Given the large number of dual listeners, we infer that the 
respective products of VOA and RFA are not duplicative, but rather both valuable 
in the lives of the listeners. 

VOA and RFA programs together create for the BBG the most popular 
international broadcasting service in the country with a weekly audience share of 
28.4 percent, or approximately 15.33 million adults.  Media consumption has been 
largely via radio (61% report listening to radio; 58% use radio for news) – and 
predominantly on the shortwave band, but FM listenership is growing.    

Both RFA and VOA offer original programming on popular and emerging 
platforms.  Together, they provide five and a half hours of original, daily radio 
content and one hour of original television programming six days a week.  RFA 
and VOA are each building unique social media audiences with breaking news 
updates on the Internet and mobile devices in anticipation of significant penetration 
of these media in the country.  

RFA is focused on reporting domestic news from the far corners of the country, 
with offices in Rangoon and Naypitaw, as well as reporters stationed in other 
states.  It reports in seven ethnic languages about what is happening on the ground 
and how people’s lives are being affected by legacy problems and the challenges 
associated with a transitioning democracy.  RFA also reports on the solutions that 
individuals, the government, the private sector, and NGOs are adopting as the 
landscape continues to evolve.  RFA produces a bi-monthly program with Aung 
San Suu Kyi, “The Hard Road to Democracy,” in which she discusses current 
democratization efforts and issues. 

VOA provides a unique American perspective on events in Burma through 
coverage of national, regional, U.S., and international news and events.  This 



9 

 

includes first-hand reporting on issues such as U.S.-Burmese relations, the U.S. 
role in Southeast Asia, Burmese relations with China and North Korea, 
Constitutional Reform, and Buddhist-Muslim communal tensions.    

Two significant things occurred in recent months creating new and unique 
opportunities for VOA Burmese.  First, the Burmese government accorded VOA 
official press accreditation.  Second, the 2014 budget proposal includes a $200,000 
investment for VOA Burmese television and digital efforts.  VOA will use these 
opportunities in carrying out its mission, serving as a model of good journalism 
and providing media training to local Burmese outlets. 

Finally, VOA will continue to exploit the strong appetite for English Learning 
materials.  VOA already provides Learning English products for placement on 
State Radio and Television and Shwe FM. 

During the past two years, the BBG has been able to pursue affiliate relationships 
for the first time in Burma, and has signed both radio and direct-to-home satellite 
agreements with partners placing programs inside Burma.  

Zimbabwe 

VOA remains the only Western station broadcasting into Zimbabwe full time in 
Shona and Ndebele, filling a niche for Zimbabweans seeking news in their own 
languages that is unfiltered by the state.  VOA programs are distributed via 
shortwave and medium wave frequencies, stereo audio via satellite, the Internet 
(with downloadable links for all shows), and radio on TV.   

The most popular VOA program in Zimbabwe is Studio 7, which is in Shona, 
Ndebele and English.  Broadcast each weekday, the 2 1/2-hour program consists of 
three 30 minute news shows followed by 60 minutes of entertainment. Live Talk, 
an hour-long call-in program introduced in December 2013, consists of three 20-
minute shows presented in Shona, English, and Ndebele.  It airs on shortwave and 
medium wave and the livestream is available for viewing online. 

According to data collected by Gallup in January, about three fourths of VOA’s 
total weekly audience continues to access the network’s programming via its three 
shortwave frequencies, while 15.3% listen via AM frequencies.  However, growing 
use of satellite television and the Internet in Zimbabwe represent opportunities to 
expand VOA’s reach in the country.  Internet use will rise as the population 
continues to urbanize; in 2013, 46% of city dwellers went online weekly for news.  



10 

 

VOA Zimbabwe’s Internet presence includes comprehensive websites in English, 
Shona and Ndebele, each with streaming audio and a Studio 7 Facebook page.   

The prevalence of mobile phones continues to grow rapidly, particularly in rural 
areas; eight in ten Zimbabweans now have their own phone.  As the country’s 
wireless infrastructure expands and the cost of wireless data service and low end 
Internet-capable phones continues to fall, this will develop as an important 
distribution channel for VOA and other international media.  About one-fifth of the 
country’s mobile phone owners (22%) currently listen to the radio on their phones 
at least weekly (most likely via the built-in FM receiver) with a substantial 
proportion of these also able to access the Internet on their phones.  As Internet 
radio becomes more accessible, it will become an increasingly viable alternative to 
shortwave and a way to reach Zimbabwean radio listeners.   

Conclusion 

Over the years, the BBG’s networks have played a critical role in promoting 
freedom and democracy by exemplifying free expression by a free press.  They are 
able to report on issues that indigenous media cannot or will not cover, such as 
official corruption, religious and political persecution, and human rights violations 
and abuses.  In addition, the networks have developed greater global understanding 
by engaging their audiences on the issues of importance to them, and by providing 
trusted news and information.    
 
By organizing town hall-style forums with opposition and independent candidates, 
providing thorough election coverage for countries where democracy is under 
threat, and letting audiences engage knowledgeable experts on issues such as rule 
of law, democracy, human rights, and rights under domestic laws, our networks 
function as open forums and platforms advancing the progress of democracy and 
civil society. 
 
In a prolonged period of declining press freedom, our journalists have faced 
numerous threats. In spite of these hazardous conditions, the BBG’s networks have 
met critical strategic challenges with special programming and broadcasts in 
response to the war in Syria, democratic transitions in Egypt and Iraq, the rise of 
Islamist fundamentalism in Mali and northern Nigeria, the political opening in 
Burma, and unrest and protests in Tibet. 
 
We are grateful to Congress for the support and the resources entrusted to us to 
achieve this critical mission.  I look forward to answering your questions. 


